Overige Boten
Passagiersdiensten van Wagenborg. De Sier is een schip dat een regelmatige veerdienst tussen Ameland en Holwerd onderhoudt. De Sier onderhoudt samen met het zusterschip Oerd de veerdienst. Het schip is evenals het zusterschip vernoemd naar een in zee verdwenen dorp op Ameland. Sier was een vissersdorpje aan de uiterste westpunt van het eiland, ten westen van Hollum, dat rond 1730 in de golven verdween.
Fostaborg
De vaartijd van m.s. Fostaborg bedraagt ongeveer twintig minuten. Vanuit Leeuwarden rijdt de nieuwe Arriva-lijn 166 aansluitend op de sneldienst aan de vaste wal. Daardoor kunnen reizigers binnen een uur van Ameland naar Leeuwarden en v.v. reizen.
Goed om te weten:
Wagenborg Passagiersdiensten rekent per overtocht met m.s. Fostaborg een toeslag van € 7,50 bovenop het gewone retourticket voor de veerdienst.
Reizigers dienen te allen tijde online te reserveren. Wanneer dit niet gebeurt en de sneldienst vol zit, dan geeft een vaartentegoed geen recht op een zitplaats. Na boeking en betaling van het online ticket krijgen passagiers een QR-code, waarmee de bemanning het ticket kan valideren.
De verzamelplaats voor passagiers vanaf Ameland bevindt zich aan de oostzijde van vertrekterminal. De bemanning begeleidt vervolgens de passagiers van en naar de afmeerplaats van m.s. Fostaborg.
Waar is de Fostaborg? KLIK HIER
Reddingsboten
Museumhaven Zeemanshoop
In 2007 is in de Ballumerbocht museumhaven Zeemanshoop ingericht. Eigenaren van oude reddingsboten richtten daarvoor een stichting op: Stichting Museumhaven Zeemanshoop. De haven is geschikt gemaakt voor oude reddingboten die in particulier bezit een tweede leven in het water rond het Waddeneiland zijn begonnen.
Verschillende oude reddingboten kwamen in Amelander particuliere handen: Ida Mary, Kurt Calsen, Zeemanshoop, Oudendijk, Goudriaan, Prins Bernhard, Blue Highlander, Hein Muck en de Baron van Kattendijke. Sommige boten werden weer verkocht en Neeltje Jacoba kwam er bij.
Stichting Museumhaven Zeemanshoop is de Amelander afdeling van 'Nautische Vereniging Oude Reddings Glorie'. Deze vereniging is in 1999 opgericht onder de naam ‘Oud Roest’en later omgedoopt tot de naam met respectabeler klank. Tot de oude reddingsglorie behoren ondermeer: Arthur, Johanna Louisa, Prins Hendrik en de Insulinde.
Schuurman Charters Ameland
De Elisabeth-Rose is een Offshore 105 waar wij maximaal 12 personen op mee nemen. Het schip is voorzien van moderne apparatuur. tevens zijn aan boord een reddingsvlot en 100% zwemvesten, want uw veiligheid staat voorop.
Voor een dag sportvissen of op zoek naar de zeehonden. Geef ons uw wensen door en we maken er een onvergetelijke dag van.
Wij verzorgen o.a.:
- Sportvissen
- Makreelvissen
- Vanaf de bootkijken bij de lancering van de paardenreddingboot
- Zeehonden safari
Heeft u andere wensen, geef die dan door aan de schipper.
Schuurman Charters Ameland
Jacobshiem 1
9163 JT Nes Ameland
06-22509442
voor overige informatie klik hier
Reddingboot De Anna Margaretha - Station Ballumerbocht
De Anna Margaretha werd gebouwd door de werf Aluboot in Hindeloopen. Het schip heeft een aluminium romp en opbouw. De opblaasbare rubberrand (de zogenaamde ‘tube’) geeft de reddingboot extra drijfvermogen en stabiliteit. De boot is met zijn 18,8 meter lengte de grootste reddingboot van een dergelijk type ‘rigid inflatable boat’ in de wereld.
Twee MAN-dieselmotoren van elk 1000 pk drijven twee Hamilton-waterjets aan, die de boot een maximumsnelheid van 32 knopen (= 60 km/uur) geven. De Anna Margaretha is zelfrichtend in het geval van kapseizen. De reddingboot is inzetbaar onder alle weersomstandigheden. De nieuwe reddingboot heeft een brandstofcapaciteit van 6100 liter. De actieradius van het schip is 16 uur volle kracht, onder gunstige weersomstandigheden. Aan boord is de modernste communicatie- en navigatieapparatuur geplaatst, waaronder radar, satellietnavigatiesysteem, videoplotter, marifoon, Navtex, mobilofoon en GSM-mobiele telefoon. De Anna Margaretha kan worden bemand door zes bemanningsleden en er is ruimte voor 120 geredden.
voor meer informatie klik hier
Reddingboot Maria Hofker - Station Nes
De Atlantic 75 is een rubberboot met vaste bodem met een lengte van 7,50 meter, een breedte van 2,64 meter en een diepgang van 0,81 meter. De twee motoren van elk 75 pk geven de reddingboot een maximum snelheid van 32 knopen. Aan boord is plaats voor drie bemanningsleden en vijftien geredden.
De Maria Hofker is uitgerust met een marifoon, een GPS, een echolood, een portofoon en een elektronisch kompas. De belangrijkste inventaris bestaat uit een zoeklicht, een EHBO-uitrusting, ankergerei, een stopzak, sleeptrossen en parachutefakkels.
De reddingboot is gebouwd door de Engelse reddingmaatschappij RNLI, die de boot geheel naar de wensen van de KNRM heeft gebouwd. De KNRM heeft vijf reddingboten van dit type besteld. Na Ameland-Nes zal het reddingstation Schiermonnikoog ook met een Atlantic 75 worden uitgerust.
Dit type komt alleen voor in combinatie met de KNRM-wippertruck. Deze truck, type Ginaf, brengt de boot naar de verschillende lanceerplaatsen op het eiland.
In totaal zijn er 12 bemanningsleden; 3 bedienen de reddingboot en de andere bemanningsleden blijven aan wal voor het bedienen van de wippertruck/toestel en ter coördinatie van de reddingactie.
powerboot ( Tornado)
Maak kennis met de elementen. Vooral met ruig weer een belevenis. Twee motoren van 300 pk stuwen u met bijna 100 km/u door de golven. Altijd onder deskundige leiding van twee bevoegde piloten. Vaartijd: 30 minuten. Min. 6 en max. 12 personen per vaart. Bij groepen v.a. 30 personen prijs op aanvraag. Ook afvaarten vanaf Holwerd mogelijk, tarieven op aanvraag. Deze powerboat fungeert tevens als watertaxi. Voor informatie kunt u bellen met de VVV.